Sportverzorging
  
Hoewel sporten erg belangrijk is voor het gevoel van welzijn en normaal gesproken de gezondheid bevordert, komen blessures geregeld voor. Zeker bij contactsporten (bijv. voetbal of hockey) maar ook bij individuele sporten zoals paardrijden of tennis worden nogal eens acute trauma’s opgelopen. Eerste hulp wordt dan soms door de aanwezige sportverzorger of een EHBO’er verleent en anders is een bezoek aan huisarts of eerste hulppost de eerste stap. 
 
Naast acute trauma’s (ongelukjes) komen ook veel overbelastingblessures voor. Er is dan geen sprake van plotseling optredend letsel maar van langzaamaan toenemende klachten als gevolg van bijvoorbeeld een verkeerde techniek, slechte trainingsopbouw of ongeschikt schoeisel, materiaal of ondergrond. Naast een passende behandeling van de klachten is het natuurlijk vooral zaak te achterhalen waar de oorzaak van de aandoening zit om herhaling te voorkomen.
  
Zowel voor hulp bij acuut letsel als tijdens de herstelperiode van een overbelastingsblessure kunt u bij de sporttherapeut terecht. Deze kan u helpen d.m.v. bijvoorbeeld versterkende oefeningen de stabiliteit en bruikbaarheid van het aangedane lichaamsdeel weer te herstellen. Met massage kan de stofwisseling ter plaatse worden verbeterd waardoor het herstelproces sneller zal verlopen. Daarnaast kunnen bewegingsadviezen en zo nodig adviezen voor de trainingsopbouw gegeven worden. Ook het aanbrengen van sporttape (alleen gebruiken tijdens sportbeoefening!) of Kinisiotaping (mag doorlopend worden toegepast en kent zeer goede resultaten) is een taak van de sporttherapeut.
 
Ingrid Roschar is een VOS opgeleidde sporttherapeut met een uitgebreide EHBSO- kennis en ervaring in de sport(verzorging) in diverse disciplines. Als sportinstructeur is zij verbonden aan oa de IVO te Ouderkerk. Wanneer u gebruik wilt maken van sportverzorgingsdiensten in de praktijk of op locatie, neemt u contact op via mail: ingrid@roschar.nl of bel de praktijk: 020 496 7308.
 
Denk eraan: ongeacht de sport of niveau waarop u deze sport beoefent, zijn een goede warming-up én een goede techniek zeer belangrijk bij het voorkomen van zowel acute als chronische blessures.